Stroompanne: wat moet je doen?

Bekijk alle nieuwsberichten »

26-11-2016


 Dinsdagavond 22 november was er een stroompanne . Bijzonder vervelend in onze moderne maatschappij die erg afhankelijk is van elektriciteit. Wat kan je doen als de stroom nog eens uitvalt? Enkele tips.


We hebben het allemaal al eens meegemaakt: plots valt de elektriciteit in huis of in de wijk uit. Eandis, dat het distributienet voor aardgas en elektriciteit in België beheert, heeft een goed overzicht van de stroompannes en is vaak snel op de hoogte van de oorzaak. Uiteraard wil jij het probleem zo snel mogelijk opgelost zien.

Hoe krijg je weer stroom in huis?


•Wie een opgeladen smartphone of tablet met mobiele dataverbinding heeft, kan tijdens de panne mogelijk surfen naar www.eandis.be/geenstroom. Deze webtoepassing vertelt hoe je in enkele stappen de stroom weer inschakelt. Als dat niet lukt, kom je te weten waar het probleem ligt: bij je eigen installatie of bij het distributienet van Eandis. In het eerste geval verwijst de toepassing je door naar je elektricien. Ligt het probleem bij het distributienet, dan kan je Eandis contacteren voor een oplossing.
•Je kan op de website van Eandis ook een overzicht van de jongste stroomonderbrekingen bekijken. Daar kan je bekijken of de stroompanne in jouw huis deel uitmaakt van een groter probleem in jouw wijk of gemeente.

Wat te doen bij noodgeval?

Is er geen elektriciteit maar moet je dringend de hulpdiensten bereiken, probeer dit dan via je gsm of vast telefoontoetsel op het nummer 112.